top of page
Keyboard and Mouse
digitalcoins-tax

מטבעות מבוזרים ואסימונים

DCTax

מאמר ראשון בסדרה: היבטים בנושא מע"מ


לצורך שאלות מיסוי מע"מ יש להבחין בין מטבע מבוזר כדוגמת הביטקוין (שאינו מטבע חוקי כהגדרתו במדינת ישראל כמו ברוב מדינות העולם) המשמש כאמצעי תשלום, ובין אסימון דיגיטלי Token המשמש לגיוס הון ולשימושים של מתן שירותים ומכר טובין עתידיים.


לפני שנסביר את ההבדלים מבחינת המיסוי בין שני סוגי המטבעות, נדגיש כמה הבדלים בסיסיים בין המטבעות המבוזרים ובין האסימונים הדיגיטליים:


מטבע מבוזר:

המטבע המבוזר אינו מייצג מדינה, ארגון, או מוסד מסוים אם כי לאחרונה ישנם ניסיונות של חברות כדוגמת פייסבוק להנפיק מטבע משלהם. תהליך כריית מטבע מבוזר מורכב מאוד, ונדרשים משאבי מחשב עצומים כדי "לכרות" את המטבע.


אסימונים:

אסימונים מונפקים כאמצעי לגיוס הון כאמור. האסימונים מונפקים על ידי גורם מרכזי אחד.

ישנם שני סוגים של אסימונים.

1. "אסימונים הוניים" Security Token .המייצג זכות לקבלת נכס מהמנפיק או קבלת זכות פיננסית שאין בה להצביע על בעלות בחברה המנפיקה .

2. "אסימוני מוצרים ושירותי" Utility Token המייצג קבלת זכות לקבלת שירותים אצל המנפיק בעתיד.


במאמר זה ננסה לתת מענה כיצד יש להתייחס למטבעות ולאסימונים ככל שזה קשור להיבטי המס בסיטואציות שונות תוך קריצה לעתיד לאור ההתפתחויות במדינות אחרות .


היבטי המס (מע"מ) לגבי מטבעות מבוזרים:


רשות המיסים הגדירה את המטבעות המבוזרים ואת האסימונים כנכס בלתי מוחשי כפי הגדרתו בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה וכפי הגדרתו כנכס בסעיף 1 לחוק מע"מ הגדרות .


לאור הכללתם של המטבעות המבוזרים כנכס, כל מסחר בהם, הנפקתם, מכירתם והרווח הנובע מהמסחר בהם (אם הפעילות עולה כדי עסק עפ"י המבחנים שהועמדו בפסיקה ) יהיה חייב במס הכנסה ובמע"מ .

לאחרונה ניתן פס"ד בעניין קופל על פיו נקבע כי מטבע דיגיטלי הינו נכס כהגדרתו בפקודת מס הכנסה ועל כן הרווחים הנובעים מעליית ערכו הינם רווחי הון ולא רווחים הנובעים מהפרשי שער של מטבע חוקי כהגדרתו בחוק בנק ישראל .


בעיקרון רשות המיסים (בהיבט מע"מ) רואה בפעילות ובהכנסות מאמצעי תשלום ממטבע מבוזר אירוע החייב במס.


1 . אצל עוסק המקבל את התמורה במטבע מבוזר עבור שירותים או נכסים שנתן ו/או מכר, עסקת המכר או מתן השירות תהיינה חייבות במס. מחיר העסקה יהיה על פי סעיף 10 לחוק מע"מ. בהוראת מיסוי 0209/18 מובהר כיצד על העוסק לנהוג .


2. עסק אשר הכנסותיו מפעילות במטבע מבוזר מגיעות לכדי "עסק" על פי המבחנים שנקבעו בפסיקה, יהיה חייב ברישום במע"מ והמנהל ירשום אותו, על פי סעיף 58 לחוק כמוסד כספי. לפיכך הכנסותיו של העסק האמור ימוסו במע"מ כפי העולה מסעיף 4 (ב) לחוק מע"מ על השכר והרווח.


3. עסק שעיסוקו בכריית מטבעות מבוזרים יהיה חייב ברישום כעוסק מורשה לצורכי מע"מ ועסקאותיו תתחייבנה במס ערך מוסף ( שיעור אפס או מלא לפי העניין ) .



לאור חשיבותה הקריטית של הקביעה האם מדובר ב"עסק", האם "מוסד כספי", האם הכנסה רגילה, או האם רווח הון... ולאור מורכבותם של המבחנים המשמשים בסיס לקביעה זו, המלצתנו היא להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום.


היבטי המס (מע"מ) לגבי האסימונים Tokens

הנפקת אסימונים למשקיעים נעשית על ידי ארגון מסוים, ובמסגרת ההנפקה מתחייב המנפיק למכור מוצר עתידי (טובין) ו/או לתת שירות בעתיד. מכאן עולה שהחבות במע"מ, שיעורי המס, ומועד הדיווח יהיו כאמור בסעיפי החוק במע"מ: סעיפים 22 וסעיף 24 לחוק (מכר ומתן שירות) אצל המוכר ו/או נותן השירות (המנפיק), ולגבי שיעורי המס, מלא או אפס, יחולו לפי העניין סעיפים 30(א)(5) ו- 30(א)(1) או 30(א)(2) לחוק מע"מ והתקנות הרלוונטיות .


בעקרון, שיעור המס (מלא או אפס) ייקבע בעת הנפקת האסימונים תוך בחינת השאלה למי הונפקו. באם הונפקו לתושב חוץ כהגדרתו בחוק מע"מ, עסקת ההנפקה תהייה בשיעור אפס. אם הונפקו לתושב ישראל, עסקת ההנפקה תהייה חייבת בשיעור מע"מ מלא . המנפיק בהתאם להוראות החוק יוציא חשבוניות וידווח עליהם בדוח התקופתי שלו .


אחת השאלות העולות לעיתים קרובות: מה קורה כאשר משתנה תושבתו של המחזיק באסימון ?

בשוק ההון מתקיים מסחר משני באסימונים. יכול שאסימונים אשר נרכשו בעת ההנפקה בשיעור מס מלא או אפס, יעברו ידיים, וזהות הקונה האחרון ותושבתו בעת מימוש השירות או קבלת הנכס תשתנה.


במצב דברים זה גם שיעור המס ישתנה בהתאם! כך שתושב חוץ כהגדרתו בחוק מע"מ המחזיק אסימון ייהנה משיעור אפס בעת מימוש הזכות, ואילו תושב ישראל המחזיק אסימון יחויב בשיעור מס מלא בעת מימוש הזכות. המנפיק יוציא חשבוניות מס בהתאם, יבטל או יוסיף את מרכיב המע"מ בהתאם, ויבטל את החשבוניות הראשוניות שהוצאו ככל שנדרש.


חשוב להדגיש; אסימונים אשר הטובין או השירות בשלהם לא נדרשו כלל, החשבונית שהוצאה בעת ההנפקה ונמסרה לרוכש בשוק הראשוני, לא תבוטל והעסקה תיוותר כפי שדווחה בעת ההנפקה.



***


אנו ב DCTax מטפלים בכל שלבי המיסוי, מע"מ ומס הכנסה, בכל הקשור במטבעות וירטואליים. שאלות רבות עולות בפני המשקיע במטבעות אלה בשל העובדה שהן נכנסו לעולמנו רק בעשור האחרון, ורשויות המס בארץ ובעולם מנסות לגבש את עמדתם בסוגיות השונות תוך כדי תנועה...

על אנקדוטות וסוגיות נוספות ... נרחיב בהמשך במאמרים הבאים.


Recent Posts

See All

Comments


bottom of page